Det sociala nätverket



Jag såg den hypade The Social Network för några dagar sen och fast jag gick in med galet höga förväntningar så föll jag pladask, det var helt klart den bästa filmen jag sett hittils från 2010.


Filmens allra mest utmärkande egenskap är den kvicka dialogen som är både smart och knivskarp och som drar en in i historien redan från första sekund. Det är det mest underhållande jag sett på riktigt länge och samtidigt en väldigt viktig, tänkvärd och relevant film. Det är just denna kombination av att vara en rolig och väldigt lättsam film men samtidigt lyckas säga så mycket om vår samtid som jag gillar så mycket. Det handlar om vänskap i en tid när det blir allt vanligare med många ytliga vänner framför få riktigt nära och där många ibland försöker vara lite större skitstövlar än de egentligen är.


Jesse Eisenberg imponerar stort i huvudrollen som Mark Zuckerberg, killen som skapade Facebook och blev världens yngsta miljardär någonsin. Två andra rollprestationer som också imponerar är Andrew Garfield som Zuckerbergs närmaste vän Eduardo Saverin och Justin Timberlake som spelar Napsters grundare Sean Parker. I en film när det egentligen inte händer så mycket så får just karaktärerna stå i centrum och när de är så pass välskrivna och välspelade som i denna film så älskar jag det.


Aaron Sorkin ska har stort beröm för sitt briljanta manusskript. Han som förvandlar detta manus till högklassig underhållning heter David Fincher och hans regi som bygger mer på tajming än på spänning är riktigt bra. Just Fincher är en stor personlig favorit och även om hans bästa verk alltid haft stora moment av spänning i sig så visar han här att han även kan bygga sina filmer på andra ingredienser och samtidigt behålla sina unika och magiska kvaliteter. Något jag tyckte att han tappade på den bra men något överskattade The Curious Case of Benjamin Button. 


När jag betygsätter saker på denna blogg så tänker jag hålla mig inom ramen för 1-5. Att The Social Network förtjänar det allra högsta betyget från min sida är det ingen tvekan om. Gå och se den!


The Social Network - 5/5


/Nutte

Kommentarer