If you want it you can get it for the rest of your life







Kanye Wests nya album My Beautiful Dark Twisted Fantasy hyllas som ett mästerverk världen över. Bland annat har den fått det perfekta betyget 10.0 av Pitchfork, fem plus av Aftonbladet och även full pott av Rolling Stone. Det är ingen vild gissning att den kommer att toppa väldigt många årsbästalistor när det snart blir dags för sådana.

Själv måste jag nog tyvärr ställa mig lite på tvären och säga att jag tycker det är ett väldigt överskattad album redan nu. Det är inget dåligt album men knappast heller något mästerverk. Det är storslaget, ambitiöst och självupptaget. Attribut som jag oftast brukar uppskatta men problemet är att det bakom dessa ambitioner är ganska så tomt vilket gör att mycket istället framstår som väldigt pretentiöst. Låtar som klockar in på över både sju och nio minuter, kortfilmer, skivomslag med olika konstverk på med mera. På pappret ser det kanske ambitiöst och spännande ut, men det betyder tyvärr inte så mycket då själva musiken oftast är relativt medelmåttig.

Efter den sångbaserade 808s & Heartbreak så verkar Kanye ha glömt bort hur man rappar, han har aldrig varit grym rent tekniskt men har ändå lyckats tack vare sin stora förmåga att fånga lyssnaren. På många av låtarna här låter han bara trött eller ansträngd, första singeln POWER är ett bra exempel på det. Då spelar det ingen roll att produktionen är knivskarp och beatsen suveräna. En instrumental version av albumet skulle vara väldigt intressant att höra.

Men eftersom jag inte gillar att vara negativ så tänkte jag lämna albumet som helhet och istället inrikta mig på en enskild låt som heter All of the Lights. En låt som är helt fantastisk och hade hela albumet hållit samma kvalitet hade jag också ställt mig i hyllningskören. Det är en av årets allra bästa pop låtar med ett beat som bygger på några helt magiska, triumfierande och elektrofierade trumpetslingor. Låten har också en mördande slagkraftig refräng där Kanye får hjälp av Rihanna. Låten är både kaxig och melankolisk på samma gång och det vilar något vackert över det hela trots att det i grunden handlar om upptempo pop.

Gästlistan på albumet är diger och just den här låten är inget undantag, snarare tvärtom då den troligtvis har mest gästartister av alla låtar på albumet. Kid Cudi, Sir Elton John, Fergie med flera, jag undrar om Kanye själv vet vem som gör vad. Låten är redan spikad som nästa singel och det enda som skulle kunna hindra den från att bli en världshit vore om Lady GaGa släppte fem nya singlar nästa vecka eller något, en given succé med andra ord. Speciellt Rihanna fans kommer äta upp den här låten som faktiskt är starkare och mer catchy än de egna singlarna från hennes senaste album.

All of the Lights är en sådan där låt som jag sätter på repeat och knappt kan sluta lyssna på. En framtida världshit och en av årets bästa låtar men som tyvärr ligger på årets mest överskattade album.



Kanye West - All of the Lights (singel)
5/5

Kanye West - My Dark Beautiful Twisted Fantasy (album)
2/5 


/Nutte

Kommentarer

  1. Solklar hit som du säger, kommer att spelas sönder och samman på Ritz och andra dansställen. Har dock ej lyssnat på resten av albumet än, Strage gav det en femma i DN också, apropå hyllningarna.

    SvaraRadera
  2. När en sån som Strage vars åsikter jag skattar högt också hyllar albumet så börjar man ju undra om man missat något. Men jag måste ju vara ärlig mot mig själv och jag hittar inte denna briljans alla pratar om. Sen finns det grejer utöver den fantastiska "All of the Lights" som är ganska bra, bland annat arena hip-hop låten "Monster". Men överlag så är det högst mediokert, speciellt med tanke på att han faktiskt gjort en hel del bra grejer genom åren.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar