I don't want my mom to know that I've been a dirty boy

Innan jag börjar med min lista så tänkte jag passa på att skriva om en låt som nog faktiskt hade hamnat på min topp tio från året om den inte befunnit sig i en sådan gråzon. För även om låten är släppt detta år, varit ohörd fram tills nu och även arbetats lite på under 2010 så är det fortfarande i grunden en outtake från 1996 och från ett av mina favoritalbum någonsin. Skivan heter Pinkerton och bandet Weezer och det är inte bara ett av de bästa albumen jag hört utan även ett av de allra viktigaste för mitt eget musikintresse. Det var när jag för första gången hörde låtar från detta album som jag upptäckte hur musik kunde vara både catchy, melodiskt och sjukt coolt på samma gång. Detta har jag min bror att tacka för som efter ett tips från en klasskamrat köpte skivan i slutet av 90-talet och presenterade den för mig.

När skivan kom så var det dock en stor flopp, speciellt på tanke med att den självbetitlade och ikoniska debutskivan hade varit en oväntad succé med hits som Undone - The Sweater Song och Buddy Holly i spetsen. Pinkerton är råare, hårdare, rörigare och mer naken än dess föregångare. Denna formula gick inte alls hem och skivan både sålde dåligt och sågades av kritiker. Bandets låtskrivare gick in i en depression och bandet syntes inte till på över fem år. Men skrattar bäst som skrattar sist, skivan växte med tiden och dess känslosamma insida och hårda utsida blev till grund för 00-talets emo explosion. Där många band just nämnde Pinkerton som en stor inspirationsskälla. Inte bara fansen utan även kritikerna ändrade åsikt och idag är skivan generellt sett som ett mästerverk och en klassiker.

När det var dags för skivan att återpackas i en nyutgåva så rotade man i arkiven och lyckades hitta en bortglömd och för allmänheten helt ohörd låt som dock inte var riktigt färdig. Bandet tog inspelningen och filade lite i kanterna samt gjorde några nya pålägg. Resultatet blev Tragic Girl, en låt i samma anda som de andra på albumet och som på ett nästan läskigt sätt sammanfattar hela albumets tema och historia. Det är inget vackert slut men det är en fruktansvärt vacker låt och är kanske det bästa gruppen släppt sen just Pinkerton kom ut 1996. Låten växlar mellan 90-tals doftande alternativ rock och svepande melankoliska melodier. Med tanke på att Weezer fans världen över väntat sen 1996 på något lika bra från bandet igen så är en rad ur låtens refräng väldigt talande för just dem.

We have to face it that it's over now

Årets bästa gamla/nya låt.

Kommentarer