10. Ariel Pink's Haunted Graffiti - L'estat (acc. to the widow's maid)
Amerikanske underground artisten Ariel Pink har under ett decennium fullkomligt hävt ur sig material och album. Inspelade hemma i sitt vardagsrum på en 8-spårs kassettinspelare med en ljudkvalitet därefter. Men även om ljudkvaliten är undermåligt lo-fi så är det ändå popmusik om än experimentell sådan det handlar om i grunden. Popmusik som tagit inspiration ifrån 70- och 80-talets allra slickaste radiomusik. Just denna kombination av att skriva radiopop för att sedan skruva till och filtrera bort det lättillgängliga i låtarna är det som jag gillar mest med artisten Ariel Pink. Därför var det både med lite oro och stor förväntan som jag såg fram emot hans skiva i år där han för första gången spelat in sin musik i en riktigt studio. Skulle magin försvinna när låtarna fick komma fram till ytan lite mer? Resultatet blev väldigt blandat men L´estat är ett exempel på när det blev väldigt lyckat. Låten i sig är tillräckligt skruvad i sin struktur för att fortfarande behålla den där Ariel Pink känslan och låtens byggstenar dess magiskt fuzziga keyboard- och gitarrslingor blir bara ännu snyggare desto renare man hör dem. Den snygga The Beatles passningen i låtens refräng blir också mer slående i en bättre produktion. Ariel tar nämligen något så heligt som refrängen till She Loves You och skruvar ihop den till något helt eget och fantastiskt.
Jag kan ju också passa på att nämna att Ariel Pink's låt Hardcore Pops are Fun har stått som inspiration till titeln på denna blogg.
Kommentarer
Skicka en kommentar