Guldmedaljen till Radioavdelningen!




1. The Radio Dept. - You Stopped Making Sense

The Radio Dept. är precis som Johnossi ett svenskt band som övertygat mig mer och mer för varje nytt släpp. Och då ska det sägas att jag fullkomligt älskade deras debut. Det började med shoegaze inspirerad drömpop och har sedan fortsatt att utvecklats med elektroniska intrument, dans och hip-hop beats och nu på senaste skivan med dubinfluerade basgångar och pianoslingor av housekaraktär.

Mitt i allt detta så har fantastiska melodier alltid fått stå i centrum. Melodier som smeks fram av sångaren Johan Duncanson. I dessa dagar när så många sångare har antingen wailsjukan eller gapsjukan så är det så skönt att höra någon som inte alls tar ut svängarna utan istället halvviskar fram sina melodier med väldigt stor värme.

Deras senaste skiva Clinging to a Scheme är mitt absoluta favoritalbum från 2010 så det är ingen skräll att jag hämtar även min favoritlåt från 2010 härifrån. Det handlar om den sista låten på skivan You Stopped Making Sense. En låt vars melodi känns som en fulländad version av allt annat fantastiskt som gruppen gjort tidigare. Det är en låt vars basgång bara den ger mig gåshud. Som vanligt låter det som att sången kommer från en dröm långt bortifrån där melodierna är melankoliska men rösten är varm. Gitarrslingorna är även de magiska och sammantaget är det så vackert att jag nästan storknar. Jag häpnar att något så lugnt kan frambringa så omvälvande känslor.

Som grädde på moset är texten helt makalöst bra i all sin enkelhet. Jag tänkte först citera några av mina favoritdelar utav texten men kunde inte bestämma mig för exakt vilken del och kom fram till att texten är så bra att den förtjänar att visas i sin helhet.


You stopped making sense
You forgot about your friends
I want to come closer
I want to come closer
I want to come closer
That's all I want

Since you let God in
You believe in sin
But of course there's no such thing
Just like there's no Santa
No equality before the law
No people without flaws
You forgot all about us
And for what cause?

You believe the lie
Saying you won't die
I know you were scared but so am I
That's why I can't lose you
Whatever they told you
I'm dying to hold you
Don't let them blindfold you
Don't say goodbye



Kommentarer