2010 års bästa låtar: Bronsplatsen!


3. Kent - Ismael

Kent är ett av de för mig personligen allra viktigaste banden och har hjälpt till att forma både mig själv som person och min musiksmak.

2010 så chocksläppte man ett nytt album bara något år efter det senaste, väldigt ovanligt för både nutida Kent och den moderna skivindustrin överhuvudtaget. Skivan heter En plats i solen och där skivan före det Röd var väldigt kall och mörk så släpper den här skivan på gardinerna lite och släpper in både ljus och värme.

Klockrena poplåtar finns dock på de flesta Kentalbum vilket tema eller sound som än gäller. Det är så klart de låtarna som brukar knocka mig först. Och även om jag fortfarande älskar låtar som Taxmannen, Musik Non Stop och FF så är det i slutändan oftast de längre, långsammare och mer episka låtarna som brukar växa mest och också bli mina allra största favoriter. På denna skiva saknas dock enligt mig riktigt bra sådana episka låtar medan skivans bästa poplåt Ismael är en av de bästa och slagkraftigaste av den sorten de gjort hittils. Refrängen har en melodi som lyfter mot himmelen och passar perfekt till det pumpande och moderna elektroniska sound som ju blivit standard för Kent på de senaste albumen. Men till skillnad från andra synthiga Kent hits så är det ett varmare elektroniskt sound som omfamnar de melankoliska och vackra melodierna och det är verkligen ett magnifikt möte.

Kent – Ismael

Kommentarer