The Strokes - Under Cover of Darkness



En ny singel från The Strokes är här, det förra decenniets kanske allra mest hypade band. Det är ett band som jag alltid gillat men aldrig riktigt tagit till mig fullt ut då jag mer älskat enskilda låtar än hela album. Lite symptomatisk var det då bandets låtskrivare och sångare Julian Casablancas släppte ett soloalbum 2009 som slog ner som en bomb hos mig, ett av det årets allra bästa album enligt mig. Melodierna kändes igen men de var klädda i en rymligare kostym med 80-tals synthar och mer storslagna arrangemang istället för de vanligt skitiga gitarrerna och det garagerockiga soundet hos The Strokes. När den skivan kom och var så pass bra så trodde jag själv att The Strokes snart skulle gå i graven. Men man samlade krafterna, hittade inspiration i ett mer kollaborativt arbete och nu är slutresultatet snart här. Nya albumet Angles släpps nämligen den 22 mars. Hur låter smakprovet och tillika nya singeln Under Cover of Darkness då?

Jodå, det låter mycket bra! Det är ingen käftsmäll som 11th Dimension, förstasingeln från Julians soloalbum var. Men samtidigt är den bättre än nästan allt från The Strokes senaste skiva, den för bandet mer experimentella First Impressions of Earth. För enligt mig ska The Strokes inte koncentrera sig på att bryta ny mark eller försöka förändra sitt sound alltför mycket. För det är deras sound redan tillräckligt unikt och det faktum att denna låt verkligen låter som The Strokes är bara positivt. Det som istället är avgörande för bandet är själva låtskrivandet. Ett låtskrivande som nu tydligen ska vara mer av ett samarbete än tidigare. Men det är ändå väldigt mycket Julian över denna melodi och refrängen är sådär ljuvligt melodisk som de bästa av The Strokes låtar är. En annan sak som sticker ut på ett positivt sätt är det gitarriff som öppnar låten, ett riff som är är upplyftande på ett väldigt snyggt sätt. Överlag så är låten väldigt upplyftande vilket känns extra bra efter många antingen lugnare eller mer aggressiva låtar på de två senaste albumen.

The Strokes - Under Cover of Darkness - 4/5

Kommentarer