Tove Styrke - High and Low EP



Jag såg inte ett enda avsnitt av Idol 2009. Så när jag förra året för första gången hörde en låt av Tove Styrke hade jag ingen aning om att hon kommit trea i just denna tävling. Detta är jag glad för. För nu slapp jag ha förutfattade meningar genom att ha sett henne sjunga covers av diverse såsiga rocklåtar och överspelade pophits. Istället var det första jag fick höra av henne P3-hiten White Light Moment, ingen låt som jag direkt föll pladask för men som ändå fick mig att vilja höra mer.

Hennes självbetitlade debutalbum från förra året var en positiv överrasking och är stundtals helt briljant electropop. Jag säger electropop istället för danspop för det som gör att Toves musik sticker ut är att tillskillnad från det bombastiska 80-tals soundet som dominerar mycket av den elektroniska popscenen just nu så är Tove och hennes musik mer tillbakadragen, mer blipblop och mer introvert på ett bra sätt. Hennes låtar utspelar sig inte helt på dansgolvet, hennes låtar skiljer inte från vers till refräng genom dynamik utan med mer varsamma, uppbyggande och snygga slingor. Att inte följa alla andra är väldigt modigt och desto modigare när man vet att hon har varit med i Idol en tävling som premierar just bombastisk, teatralisk och ta i så det spricker sång. Tove har rösten att göra sådan musik men håller tillbaka för att gagna det stilistiska i låtarna. Väldigt snyggt gjort!

Toves första släpp under 2011 är det jag ska recensera här och det är en EP med låten High and Low som huvudspår, en låt som också återfinns på hennes album. Det speciella är att denna EP innehåller sex olika versioner av en och samma låt. Låter kanske lite billigt men det är det inte. Först och främst har man gjort om albumspåret i en 2011 Remake som vida överstiger orginalet. Låten är på albumet en av de med starkast melodi men saknar lite av den blipbloppiga skärpan som finns i många andra låtar. Detta har man uppmärksammat och också rättat till på den nya versionen. Detta gör en redan bra låt till en helt fantastisk sådan.

Som sista spår har man även lagt med albumversionen, lite som för säkerhetsskull känns det som. Mellan där så får fyra olika producenter chansen att remixa om denna fina låt. Allra bäst lyckas Boeoes Kaelstigen och får också äran att ha spårplats nummer två. Istället för att som så många andra remixer hacka upp låten så behåller man istället kärnan i melodin och bygger på med tydligare rytm och egna melodier. I det här fallet en synthmelodi så snygg att den verkligen blir sin egen och är minst lika stark som remaken. De andra tre versionerna, Tomi Kiiosk Remikksi, Juuso Pikanen Remix och Umeå Remake är inte lika starka även om Umeå Remix är en ganska fin ballad inriktad tagning på låten. Dessa remixer är inte dåliga men inte heller särskilt intressanta.

Visst är det speciellt att lyssna på en EP där grunden för varje spår är en och samma låt och även om jag först och främst väljer att lyssna på de två första och allra bästa versionerna så är det ändå en schysst upplevelse att lyssna igenom hela EPn. Så pass unika är ändå de olika versionerna.

Tove Styrke - High and Low EP - 4/5



Kommentarer