Tove Styrke - Call My Name


Tove Styrkes första helt nya låt för 2011 är oväntat mycket dans- och beatbaserad. Väldigt direkt i sitt anslag. En sak som jag gillade med hennes debutalbum var att hennes elektropop var mer pop än dans. Lågmält men ändå slående i fina melodier och snyggt blipbloppig produktion.

Call My Name är som sagt mer bombastiskt och det är något jag generellt inte har något emot (jag gillar ju GaGa för bövelen). Tyvärr så förlorar Tove lite av sin unika touch genom detta sound men får å andra sidan utnyttja sitt tonomfång än mer. White Light Moment var hennes största hit från debutalbumet och också den mest bombastiska av låtarna. Den var bra men ingen av albumets höjdpunkter enligt mig. Därför är denna singel lite oroande även om den är bra. För ett helt album av denna typ av låtar skulle om de inte var helt exceptionella bli lite tråkigt.

Över mer till själva låten. Verserna är fina och refrängen har en stabil hook. Det som drar ner intrycket mest är det generiska beatet som överlag känns lite för mycket Absolute Dance Hits. Den får mig faktiskt att längta efter bra remixer då jag tror melodierna skulle göra sig ännu bättre i en annan kostym. Det är absolut ingen dåligt låt men ändå inte en av hennes bästa. Lite för mycket spelande på White Light Moment framgången. Men med en fin versmelodi, stabil refräng och några bra textrader så blir det ändå ett betyg bra till slut.

Tove Styrke - Call My Name - 3/5

Kommentarer