Mest framemotsedda filmerna 2012: Plats 10-6

Jag har aldrig sett fram emot så många filmer så mycket som inför detta år. Vi är en månad in på 2012 och det är någon månad eller två kvar innan kavalkaden börjar. Jag kommer lätt slå mitt eget rekord i biotittande i år, så många filmer är det jag absolut bara måste se på bio. Först och främst handlar det om nördig genrefilm. Jag tänkte här lista och skriva lite om de 10 filmer jag längtar efter allra mest, nedräknandes i inbördes ordning. Jag har gått efter produktionslandets utgivningsår och datum när jag gjort denna lista, så vissa filmer som kanske inte kommer visa sig släppas förrän 2013 i Sverige kommer ändå räknas som 2012 års filmer här.


10. The Avengers

Marvel Studios team-up film där många av karaktärerna haft sina egna filmer som byggt upp till just denna film. Det ska bli riktigt roligt att se hur alla karaktärer kommer samman men jag är ändå inte helt övertygad än. Trailern ser lite billig ut och även om några av de individuella filmerna har varit bra så har ingen gått på knock. Joss Whedon som är mest känd för att ha skapat Buffy the Vampire Slayer står för regin. Kan han undvika den småskaliga tv-serie känslan? Trailern övertygar mig inte helt på den punkten men lovar ändå sköna one-liners och underhållande serietidningsaction.

Premiärdatum: 27 april


9. Lincoln

En biografi-film om Abraham Lincoln med en av tidernas bästa skådespelare Daniel Day-Lewis i huvudrollen och i regi av Steven Spielberg. Jag vet inte så mycket mer än så om projektet men det räcker ändå för att ha mig stensäkert fast på dess krok

Premiärdatum: December


8. The Amazing Spider-Man

Vissa tycker det är för tidigt och förvirrande med en reboot efter Sam Raimis Spider-Man trilogi. Själv tycker jag det är bra. Tredje Raimi filmen var inget vidare och jag tycker de första två om än bra är lite överskattade. Så nu kommer ännu en ursprungshistoria om Spindelmannen, lätt den bästa och mest intressanta Marvel-hjälten. Trailern är bara okej men rollistan är stark. Bland annat så är Andrew Garfield som briljerade i The Social Network Peter Parker själv och talangfulla snyggingen Emma Stone spelar kärleksintresset Gwen Stacy. Jag är försiktigt hoppfull.

Premiärdatum: 3 juli


7. The Wettest County

The Proposition från 2005 är min favorit bland många bra moderna västerns från 00-talet. Samma duo som gjorde den står också bakom The Wettest County, en adaption av historieromanen The Wettest County In the World med John Hillcoat som regissör och rockartisten Nick Cave som manusförfattare och kompositör. Det är inte bara dessa fakta som gör mig uppspelt, den har en otroligt intressant rollista också. Tom Hardy, Shia LaBeouf, Gary Oldman, Jessica Chastain (The Tree of Life) och Guy Pearce (Memento) är namn som tillsammans genast säger att det här kan bli något väldigt speciellt.

Premiärdatum: 31 augusti


6. The Hobbit: An Unexpected Journey

Peter Jackson återvänder till Midgård. Den tredje delen i hans Sagan om ringen trilogi kvarstår som en av mina häftigaste bioupplevelser någonsin. Så automatiskt är jag så klart riktigt sugen på att se samma gäng tackla The Hobbit, boken som handlar om och faktiskt även kom innan Sagan om ringen böckerna. Att se på trailern är som att återse en gammal vän. Det mesta känns igen i allt från skådespelare, stämningar och i det visuella. Man har delat upp boken i två filmer och jag är ganska säker på att den här första delen kommer göra mig och många andra som gillade den förra trilogin förälskade på nytt.

Premiärdatum: 12 december
Se trailer >>

Kommentarer