Inför: The Dark Knight Rises


Jag är både ett Christopher Nolan-fan och ett Batman-fan, självklart är jag då också ett stort fan av Christopher Nolans version av Batman. Nolan tog superhjältefilm till en ny nivå med hans andra Batman-film The Dark Knight. Vilket självklart som den superhjältenörd man är också betyder att det är en av mina favoritfilmer någonsin. Även den första filmen Batman Begins är väldigt bra och otroligt sevärd. Om bara någon vecka kommer så också The Dark Knight Rises – den tredje och sista filmen i Nolans Batman-värld.

Huvudskurken i denna film kallas Bane och är inte lika känd som den förra filmens The Joker men ändå väldigt intressant. I trailern så får man känslan av en ostoppbar kraft och grejen med Bane i serietidningarna är att han just är överlägsen allt och alla rent fysiskt, samtidigt som han är otroligt smart och kalkylerande. En unik kombination då vi är vana vid att se stora bufflar i actionfilmer som ganska så korkade. Hans mest kända aktion i serietidningarna är att han bröt Batmans rygg i följetongen Knightfall. Bane spelas i The Dark Knight Rises av den snabbt uppåtgående och otroligt begåvade Tom Hardy (Inception, Bronson).

Den andra stora nykomlingen bland karaktärerna i filmen är Selina Kyle, också mera känd som Catwoman. Till skillnad mot Bane så behöver inte Catwoman någon närmare beskrivning för den allmänna åskådningen, en pop-ikon sedan decennier tillbaka och en av Batman-världens allra kändaste karaktärer. Den stora både äran och utmaningen att spela henne gick till Anne Hathaway (En prinsessas dagbok). Ett val som fick många att höja lite på ögonbrynen. Det hon visat upp i rollen som Selina Kyle hittils i trailers och dylikt har dock imponerat och tystat många av de som från början var skeptiska. Av det man sett så verkar det som om man lyckats fånga kärnan i karaktären – mystiken, sexigheten och den självständiga attityden.

Två andra nya karaktärer som dock inte är hämtade från serietidningsvärlden (i alla fall inte på ytan) är unge polisen John Blake (Joseph Gordon-Levitt) och affärskvinnan Miranda Tate (Marion Cotillard). Sedan så återvänder också den löjligt starka rollbesättningen från de två tidigare filmerna. Med Christian Bale i dubbelrollen som Bruce Wayne/Batman, Gary Oldman som kommissarie Gordon, Morgan Freeman som prylmakaren Lucius Fox och Michael Caine som rådgivande betjänten Alfred Pennyworth.

Bakom kameran är också mycket detsamma. Där återfinns bland annat – dock kanske för sista gången då han ska börja regissera själv – Nolans trogne och Oscarsvinnande filmfotograf Wally Pfister (Inception). Filmmusiken står precis som tidigare den också Oscarsbelönade Hans Zimmer (Lejonkungen) för, dock denna gång utan sin samarbetspartner James Newton Howard. Vilket inte visar sig vara något problem då soundtracket – som redan finns att lyssna på – är seriens starkaste hittils med en snygg blandning av både gamla och nya stycken. Lika storslaget, vackert och inspirerande som tidigare, mot all förmodan uppskruvat ett hack till.

Jag har aldrig sett fram emot en film så mycket som just denna. Det är något med tajmingen, känslorna och det tematiska i filmerna som gör att Nolans Batman-värld knyter an till mig på ett sätt som få andra filmer har gjort. Känslan efter The Dark Knight var ju – hur fan ska han kunna toppa det här? Men efter att ha följt produktionen och nyhetsflödet kring filmen i över ett år så har det blivit mer och mer tydligt att det faktiskt ändå lutar åt att The Dark Knight Rises kan göra just det – toppa föregångarna och bli den bästa i serien hittils.

En annan aspekt med denna film som bidrar stort till förväntan och nerven inför det hela är det faktum att det är en riktig avslutning. Nolan har sagt rakt ut att en del av det som motiverade honom att göra den här filmen var att knyta ihop säcken och ta berättelsen om Bruce Wayne till sin ände. Vilket ger känslan av att allt kan hända och att ingen eller ingenting går säkert.

Ett annat mål har varit att försöka sammanfoga filmen med de båda tidigare, så att det till slut bildar en sammanhängande berättelse med en början, en mitt och ett slut. Så om ni inte har sett Batman Begins eller The Dark Knight på länge, eller alls för den delen, så är det dags nu. Det kommer belöna sig stort när ni väl ser The Dark Knight Rises – tro mig!

Kommentarer

  1. Jag är så spoilerkänslig att jag inte vågar läsa din text, men jag hoppas så klart på att trean ska kunna komma i närheten av tvåan. Dock var det något med stadion-trailern som gav mig dåliga vibbar. Vet inte hur jag ska sätta ord på det mer än att den trailern kändes mer Bay/Transformers än Nolan/Batman. Menmen, jag hoppas såklart på att jag har fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lagom spoilad, tror jag... Ja den stadion-scenen verkar lite malplacerad, men tror effekterna ska vara bättre än de var i trailern. I övrigt är det nog stort fokus på berättande som vanligt, om än med mycket spektakel också såklart. Han gillar ju praktiska effekter Nolan, välta långtradare och sådant där. :D

      Radera
  2. Jag hoppas såklart du har rätt, eftersom jag är en av de som inte fick spontanorgasm av Inception så vill jag ha mer av tugget i The Dark Knight.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar