Superhjältekoll?


Jag älskar superhjältar och jag älskar film. Att superhjältar på film är inne i något av en guldålder är därmed bara till min stora förtjusning. Superhjältefilmerna har ökat stort i antal de senaste tio åren, samtidigt som lägstanivån överlag har höjts. Det finns en större vetskap om vad som funkar och inte, och det finns en större kärlek och respekt inför källmaterialet. Mycket tack vare att den starka moderna nördkulturen även tagit en plats i Hollywood; regissörer, producenter och manusförfattare inspirerade av klassiska nördfilmer såväl som serietidningarna som hjältarna härstammar från.

Med den stadiga ström av superhjältefilmer som just nu är ett faktum på biodukarna så tänkte jag samla det hela och då och då kolla läget – med mina tankar om både det som är aktuellt och det som komma skall!

Kommentarer