Genretänjande deathcore - 10 favoritlåtar med Lorna Shore

 


Deathcore behöver inte bara vara blastbeats och breakdowns – det kan också vara känslor, berättelser och ett djupare konstnärligt uttryck. För mig är Lorna Shore bandet som står i framkant för denna utveckling. Här är mina fem favoritlåtar – och varför de har etsat sig fast i både hjärta och hjärna.


1. To the Hellfire

Första deathcore-låten som lyckades bli en viral sensation. Känns fortfarande unik med sin extrema brutalitet, dova melodier och Will Ramos djuriska sånginsats. Musik som utför exorcism på sig själv.

2. Prison of Flesh

Låter som en skräckfilm om att sakta förlora kontrollen över sin egen verklighet. Tung, förvriden och furiös – med en subtilt melodisk refräng redo att blotta låtens emotionella kärna.

3. Pain Remains Trilogy

Ett epos i tre delar fylld med teknisk skicklighet, känslostormar och melodisk triumf. Mörker som skyddar mot mörker.

4. Glenwood

Den sedvanliga intensiteten blandas med någonting, för sammanhanget, mjukare och ömmare. En emotionell resa genom saknad och återförening. Deathcore med tårade ögon.

5. Cursed to Die

Rättfram, medryckande och relativt "enkel" – men också obarmhärtig i sitt genomförande. En explosiv och våldsamt melodiskt överkörning.

6. Forevermore

Den skrämmande, vidunderliga evigheten paketerad som storslagen, filmisk extremmetal.

7. In Darkness

En hymn för dem som känner sig mer hemma i mörkret än någon annanstans. Inte en stinkande brutal breakdown i sikte – istället ljusa melodier och rivig skriksång som lättar upp även de tyngsta av tankar.

8. Sun//Eater

Mytologiskt drama med öronbedövande blastbeats, black metal-vibbar och en riktig skrika-med-refräng. Svärtan lyser starkt när solen slocknat.

9. Of the Abyss

Heligt möter oheligt i en osalig symbios. Bottenlösa djupets symfoni.

10. Lionheart

Rivig frenesi och rentav upplyftande melodier. Sista delen av låten – när ett blixtrande solo leder in i en grisigt effektiv breakdown och sedan melodiskt sakta lyfter igen – fulländar extasen.

Kommentarer